tisdag 22 oktober 2013

Pizzabottenrecept

Ett bra recept på en pizzabotten som jag fått av min jobbarkompis Jonna.

"Till en pizza:
4 dl mandelmjöl
1 dl sesamfrön
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1,5 dl vatten
1 ägg
2 dl riven ost

Blanda de torra ingedienserna. Blanda i ägg, vatten och ost till en smet. Låt det stå och svälla i ungefär 10 minuter.
Sen bakar du ut det på en plåt med bakplåtspapper på. Man får typ trycka ut den med fingrarna, går inte att kavla. Ju tunnare, desto godare tycker jag!:)
Kör in bara själva degen i ugnen, 200 grader, i 19 minuter.
Ta ut degen och ha på allt smarrigt du vill ha på. Jag brukar göra tomatsås med tomatpuré, grädde, vitlök och oregano att lägga på först.
När allt gott är på, kör in den i ugnen tills den set färdig ut, typ 10-15 min, också 200 grader."

Det kan bli mycket mandelsmak om den blir för tjock.

Den här satsen räckte till en plåt för mig. Till fyllning tog jag först Jonnas tomatsås, den var jättegod, och sen salami på halva och lufttorkad skinka på andra halvan. Och så massa Mozarellaost förstås.

Den gick utmärkt att värma i micron dagen efter.

Låt väl smaka!

Tjing!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar